Vision Express

https://www.visionexpress.lv

Tikai puse no Latvijas iedzīvotājiem vasarā nēsā saulesbrilles

Ziemeļeiropā UV starojuma aktivitāte ir tikpat spēcīga kā Vidusjūras zemēs. Nemaz nav nepieciešams ceļot, lai nopietni kaitētu acu un ādas veselībai, pētījumā pierādīts, ka tieši ziemeļeiropiešiem piemīt netikums aizmirst par aizsardzību esot saulē – tā kā bioloģiski ziemeļeiropiešu āda nav adaptējusies tik lielai saules intensitātei, cilvēki sevi pakļauj lielam riskam.

Saulainajā laikā puse jeb 51% no vīriešiem nēsā saulesbrilles, kas ir pat nedaudz vairāk, nekā sievietes – 46%. Viszemākā saulesbriļļu nēsāšana ir bērniem, vai tās ir, bet bez UV aizsardzības, vienkārši brilles ar tumšiem stikliņiem. Visizteiktākā saulesbriļļu nēsāšana ir vecumā no 15 – 44 gadu vecumam, pēc tam tā atkal sarūk. Saulesbriļļu lietošanu ikdienā nedaudz ietekmē arī finansiālais stāvoklis, tās nēsā 42% cilvēki, kam ikmēneša ienākumi ir līdz 300 eiro, savukārt jau ar augstiem ienākumiem, 56% no respondenti, tās nēsā regulāri.

Pētījums atklāj, ka saulesbrilles nav ikdienišķs pirkums un vidēji tiek iegādātas 1-2 gadā, 30% aptaujāto saulesbrilles kalpo vairākus gadus. 62% no respondentiem  atzina, ka šis ir pārdomāts pirkums un iegādājas optikās, bet arvien populārāk jaunu cilvēku vidū kļūst saulesbriļļu iegāde apģērbu un modes preču veikalos, kur galvenokārt pievērš uzmanību izskatam ne stiklu pārklājumiem vai acu aizsardzībai. Tikai nedaudz - 3% cilvēku - saulesbrilles iegādājas internetā, kā galveno iemeslu minot – nav iespējams pamērīt, pat lētāka cena nespēj to kompensēt.

“Svarīgi pievērst uzmanību, kur iegādājas saulesbrilles – kvalitatīvas optiskās briļļu lēcas bloķē 70 līdz 100% UV starojuma, pasargājot ne vien acis, bet arī jutīgo ādu ap acīm, kam ar aizsargkrēma lietošanu nepietiek. Izvēloties saulesbrilles, meklē abreviatūru CE, kas nozīmē, ka briļļu kvalitāte atbilst Eiropas savienības prasībām un pietiekami aizsargā no ultravioletā starojuma, kā arī mūsdienās ļoti daudzos optikas veikalos uz vietas ir iespējams pārbaudīt vai saulesbrilles aiztur UV starojumu,” skaidro Agnese Aleksejeva Vision Express optometriste.

Galvenie kritēriji, izvēloties saulesbrilles – briļļu funkcionalitāte un kvalitāte (56%), zemas cenas (53%), plaša izvēle (43%), tāpat lielu uzmanību pievērš izdevīgiem akcijas piedāvājumiem, optometrista ieteikumiem. Savukārt vismazāk no visiem uzmanību pievērš jaunākajiem modeļiem un kolekcijām.

“Ja skatāmies uz tautībām, tad tā neietekmē nēsāšanas paradumus, procentuāli ļoti līdzīgi, latvieši 45% nēsā un cittautieši 54%, te vairāk varam runāt par modeļu un stilu izvēli. Latviešiem būs atturīgāki modeļi, vairāk domās, ar ko kopā vilks no apģērba, lai nav pārāk uzkrītoši. Te gan varam vilkt paralēles ar ienākumiem, jo dārgāku zīmolu saulesbrilles izvēlas, jo vairāk meklē dizaina detaļas, kas izceļas. Savukārt citu tautību cilvēki lielākoties meklē kaut ko ar ko atšķirties – krāsas, formas, lēcu krāsas, izteiksmīgāki rāmji, “  atklāj stiliste Aleksandra Plahova.

Interneta aptaujā piedalījās 704 respondenti vecumā no 15 līdz 74 gadiem, kuri vismaz vienu reizi nedēļā lieto internetu.